måndag 23 mars 2009

Pilotidéer

Vad kan Nomad göra?


Tuija Tammelander konstaterade att jag borde blogga kring Nomads utveckling, då jag beklagade mig över att så mycket av idéerna jag fått under Nomads utveckling inte blivit dokumenterade.

Eftersom detta är något jag gör för att få nedtecknat sådant som Nomad kan vara eller inte vara och samtidigt göra det tillgängligt för andra, så söker jag en kombination av snabbhet och tydlighet i uttrycket.

Nomads ledstjärna är hoppet om en skola på nätet som utgör en genuin social miljö med enkla lösningar för avancerad pedagogik. För att ge undervisning per distans skall läraren vara invigd i nätet, inte använda datorn som ett verktyg för att ge traditionell undervisning. Eleverna skall inte sitta och spela lär-spel, de skall engagera sin fantasi och personliga uttrycksförmåga.

Då de motiveras till att använda skrivandet som ett uttrycksmedel, blir övandet meningsfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar